PKP Cargo - logotyp

Aktualności

15.12.2014 r.

Nowe platformy intermodalne PKP CARGO w ciągłym ruchu

Duisburg, Hamburg, Pardubice – to tylko niektóre z miejsc, do których PKP CARGO realizuje obecnie przewozy z wykorzystaniem nowych platform intermodalnych. Spółka pod koniec 2013 roku zamówiła 330 wagonów o długości 80 stóp. Ostatnie z nich zostaną dostarczone do przewoźnika w najbliższych tygodniach. Te, które już trafiły do PKP CARGO, są nieustannie eksploatowane. Najdłuższe trasy, realizowane z wykorzystaniem nowych wagonów, mają ponad tysiąc kilometrów.

Nowe platformy intermodalne są wykorzystywane do przewozu kontenerów przede wszystkim z polskich portów nad Bałtykiem, dokąd trafiają z całego świata. Dalej transportowane są we wszystkich kierunkach. Część z nich wykorzystywana jest w ramach połączeń zagranicznych, m.in. do Czech i Niemiec. Najdłuższe realizowane przez PKP CARGO połączenie z wykorzystaniem nowych platform intermodalnych wynosi prawie 1,3 tys. kilometrów.

Przewozy intermodalne to ogromna szansa dla kolei, dlatego w tym segmencie intensywnie inwestujemy, zarówno w tabor, jak i w infrastrukturę przeładunkową – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP CARGO ds. handlowych. – Kolej jest dedykowana przewozom kontenerów, szczególnie na dalsze odległości. Jest sprawdzonym, wiarygodnym i przewidywalnym środkiem transportu. Biorąc pod uwagę, że inwestycje prowadzone na polskich liniach kolejowych będą skutkowały w niedalekiej przyszłości wzrostem prędkości handlowej, intermodal będzie się dynamicznie rozwijał, co pozwoli PKP CARGO wzmocnić pozycję zdecydowanego lidera tego rynku – dodaje Jacek Neska.

Nowe platformy mają 80 stóp długości i są najbardziej uniwersalnymi wagonami kontenerowymi. Cieszą się dużym zainteresowaniem klientów PKP CARGO, ponieważ można nimi przewozić różne typy kontenerów w kliku konfiguracjach: dwa 40-stopowe, jeden 40-stopowy i dwa 20-stopowe lub cztery 20-stopowe. Tego typu wagony pozwalają też transportować większą liczbę kontenerów w jednym pociągu. Do tej pory PKP CARGO odebrało już 240 z 330 zamówionych platform.

Oprócz PKP CARGO, w obsługę przewozów intermodalnych zaangażowana jest spółka CARGOSPED, operator logistyczny z grupy kapitałowej PKP CARGO. Spółka ta oferuje kompleksową usługę door-to-door. CARGOSPED planuje i organizuje całą drogę przesyłki, od nadawcy do odbiorcy.

 

4.11.2014 r.

Odbiór 33 wagonów platform 80'

Kolejne 33 wagony platformy 80’ do przewozu ładunków intermodalnych zostały odebrane 3 listopada 2014 r. Do tej pory PKP CARGO weszło w posiadanie 240 z 330 zakontraktowanych z Europejskim Konsorcjum Kolejowym „Wagon” wagonów serii Sggrss typu 629Z.

Zakup platform intermodalnych, projekt wart ponad 117 mln zł, współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, to największe tego rodzaju wydarzenie na rynku przewozów intermodalnych w Polsce w ostatnich latach i jednocześnie największe jak dotąd zamówienie PKP Cargo związane z tym segmentem działalności.

Sześcioosiowy przegubowy wagon platforma 80’ typu 629Z serii Sggrss-K do przewozu kontenerów odpowiada obowiązującym w komunikacji międzynarodowej przepisom odnośnie konstrukcji i w każdym stanie załadowania może przejeżdżać przez: rampy promowe o kącie nachylenia mostka promowego 1°30’ przy promieniu łuku toru wynoszącym 120 m, tory rozrządowe o promieniu łuku toru co najmniej 75 m, górki rozrządowe z rozrządem tylko metodą odstawczą.

24.10.2014 r.

Spotkanie podsumowujace projekt

23 października 2014 r. w Gdańsku, odbyło się spotkanie podsumowujące prowadzony przez PKP CARGO projekt pn. „Zakup i dostawa nowo budowanych wagonów platform 80’ do przewozu kontenerów” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Fundusz Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Niespełna rok temu, 24 października 2013 r., podpisano umowę o dofinansowanie zakupu przez PKP CARGO 330 kolejowych platform kontenerowych. Uroczyste spotkanie, zainaugurowane przez Arkadiusza Pokropskiego, dyrektora zarządzającego ds. sprzedaży PKP CARGO, miało na celu zaprezentowanie nowych możliwości spółki, dotyczących przewozów intermodalnych, jakie pojawiły się dzięki przeprowadzonemu projektowi zakupu wagonów 80-stopowych.

Arkadiusz Pokropski, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży PKP CARGO

Podczas spotkania zaprezentowane zostały obecne i planowane inwestycje PKP CARGO w tabor do przewozów intermodalnych, uwzględniające nowe możliwości załadunkowe.

Grzegorz Woźniak, z-ca dyrektora Biura Taboru PKP CARGO

Przedstawiono również perspektywę rozwoju operatorskich połączeń intermodalnych w Polsce, na przykładzie nowego serwisu antenowego należącej do Grupy PKP CARGO spółki CARGOSPED, w relacji Gdynia/Gdańsk – Poznań Franowo.

Szymon Mikołajczak, członek zarządu CARGOSPED Sp. z o.o.

Więcej zdjęć do obejrzenia w naszej galerii.

18.06.2014 r.

Kolejna partia platform intermodalnych trafiła do PKP CARGO

Już 140 platform 80 – stopowych serii Sggrs z 330 zakontraktowanych jesienią 2013 r. dotarło do PKP CARGO. Zakup nowo budowanych sześcioosiowych przegubowych wagonów o wartości ponad 117 mln zł jest jedną z największych tego typu transakcji w zakresie towarowego taboru kolejowego realizowanych w ostatnich latach w naszym kraju. 28,5 mln zł otrzymano na ten cel ze środków unijnych z Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Na temat szybko rozwijanego przez narodowego przewoźnika kolejowego segmentu intermodalnego oraz o stanie realizacji zakupu i dostaw nowo budowanych wagonów platform 80 – stopowych do przewozu kontenerów przedstawiciele PKP CARGO poinformowali podczas konferencji zorganizowanej ostatnio w Warszawie klientów, spedytorów i przedstawicieli terminali przeładunkowych. Ze względu na duży potencjał przewozów intermodalnych w Polsce oraz pozycję Grupy PKP CARGO, narodowy przewoźnik jest liderem z około 60 proc. udziałem na rynku transportu intermodalnego. Przoduje również pod względem inwestycji i zakresu oferowanych usług.

Dostawa wszystkich 330 platform nastąpi w tym roku. Pozwoli ona PKP CARGO powiększyć udział transportu intermodalnego w ogólnych przewozach ładunków oraz zwiększyć wolumen tych przewozów.

Na zdjęciu Halina Bajczuk – zastępca dyrektora Biura Handlowego Rynki Zagraniczne i Intermodal, przedstawiła wykład na temat nowych możliwości przewozów ładunków w kontenerach i Grzegorz Woźniak zastępca dyrektora Biura Taboru i Wsparcia Technicznego, który poinformował o inwestycjach PKP CARGO w tabor do przewozów intermodalnych.

Zapraszamy do obejrzenia dodatkowych zdjęć wagonów w naszej galerii na stronie projektu.

3.06.2014 r.

PKP CARGO powiększa swój tabor o kolejne wagony intermodalne

PKP CARGO Logistics otrzymało już od Europejskiego Konsorcjum Kolejowego „Wagon” 130 z 330 sztuk zakupionych wagonów platform o długości 80 stóp, do przewozu ładunków intermodalnych. Zgodnie z umową kolejne platformy będą przekazywane sukcesywnie do jesieni 2014 roku.

Wszystkie zakupione wagony są w pełni wykorzystane. Średni załadunek statyczny wagonu serii Sggrss wynosi 20,6 tony, średni obrót (czas od załadunku do ponownego załadunku) wynosi 3,56 doby. W kwietniu PKP CARGO dysponowało 100 szt. wagonów serii Sggrss zakupionych dzięki dofinansowaniu z UE, które w kwietniu przewiozły ładunki o łącznej masie blisko 18 tys. ton.

Wagony 80-stopowe serii Sggrss, dzięki swoim parametrom, poprawiły efektywność przewozów kontenerowych oraz dają możliwość zwiększania wolumenu przewozów intermodalnych. W porównaniu do użytkowanych dotychczas przez PKP CARGO w dużej skali platform 60- stopowych, zastosowanie platform serii Sggrss daje możliwość przewiezienia w jednym pociągu o 30% więcej kontenerów 40-stopowych najczęściej używanych w transporcie intermodalnym.

Terminal intermodalny na stacji Poznań – Franowo już otwarty i czeka na pierwszych klientów

19 grudnia 2013

Obiekt powstał przy współfinansowaniu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i jest pierwszym etapem budowy Centrum Logistycznego na stacji Poznań Franowo.

"Uruchomienie Terminalu na stacji Poznań – Franowo jest ważnym krokiem dla rozwoju rynku intermodalnego w naszym kraju. Lista atutów tego obiektu jest bardzo długa: to nowoczesny i jeden z największych terminali w Grupie PKP CARGO, leży na szlaku komunikacyjnym Wschód-Zachód, blisko autostrady A2, blisko lotniska i wielkich centrów logistycznych zlokalizowanych w pobliżu. Nie bez znaczenia jest także siła gospodarcza regionu, możliwości jakie Wielkopolska oferuje inwestorom, a więc naszym potencjalnym klientom” – mówi Adam Purwin, członek ds. finansowych PKP CARGO pełniący obowiązki prezesa.

Terminal będzie przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym. Będzie to największy terminal zlokalizowany w tej części kraju, wyróżniający się wielkością na tle pozostałych 7 terminali należących do Grupy PKP CARGO Logistic.

Wartość inwestycji wyniosła ok. 25 mln zł, z czego prawie 9 mln zł PKP CARGO pozyskało ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Terminal kontenerowy w Poznaniu – Franowie będzie zajmował powierzchnię ponad 20 tys. m2 i obsługiwać początkowo 11, a docelowo nawet do 79 tysięcy kontenerów rocznie. Istnieje możliwość jego dalszej rozbudowy w przyszłości – mówi Artur Kostowski, dyrektor Biura Nieruchomości, realizującego inwestycje .

W ramach projektu „Budowa i wyposażenie kolejowego terminala intermodalnego na stacji Poznań – Franowo – Etap 1A” powstał liczący 1570 mb układ torowy z dwoma torami załadunkowymi i wyładunkowymi oraz plac o powierzchni około 20 tys. metrów kwadratowych do składowania kontenerów. Zbudowane zostały również m.in.: droga dojazdowa, infrastruktura energetyczna, telekomunikacyjna, wodnokanalizacyjna oraz stanowisko do tankowania samojezdnych urządzeń przeładunkowych.

W ramach projektu zostały zakupione także dwa urządzenia przeładunkowe – wózki jezdne kontenerowe firmy KALMAR, które służą do przeładunku w terminalach kontenerowych, o udźwigu do 45 t, mogące przeładowywać kontenery ISO.

"Dzięki temu terminalowi będziemy mogli skrócić znacznie czas obsługi klienta i kontenerów w tym miejscu. Naszą przewagą będzie przede wszystkim możliwość świadczenia usług na naprawdę wysokim poziomie, charakteryzujących się między innymi możliwością rozładunku towaru z dalszego toru, a więc tym samym znacznie wydajniejszą obsługę klientów" – zapewnił potencjalnych klientów Dyrektor Kostowski.

Inwestycję zlokalizowano na największej stacji towarowej w regionie Wielkopolski, gdzie krzyżują się niezwykle ważne linie kolejowe, obsługujące transport z portów morskich dalej do Polski i Europy południowej. Równocześnie terminal powstał przy linii nr 352 Swarzędz – Poznań Starołęka, stanowiącej obwodnicę towarową Węzła Poznańskiego, będącą częścią ciągu komunikacyjnego E 20. Są tu rozrządzane pociągi z zachodu Europy do centrum kraju i za wschodnią granicę. Stąd można też odprawiać składy towarowe m. in. do Wrocławia, Zielonej Góry, Szczecina, Bydgoszczy, Piły, Kluczborka i Warszawy oraz do granicy zachodniej państwa, do Kunowic. Franowo znajduje się na obrzeżach Poznania, niedaleko węzła Krzesiny przy autostradzie A2, łączącej Berlin przez Warszawę docelowo z naszymi wschodnimi sąsiadami.

Grupa PKP CARGO dysponuje potencjałem umożliwiającym realizowanie przewozów towarowych w oparciu o wykorzystanie optymalnych technologii logistycznych. W zależności od zdefiniowanych potrzeb partnerów handlowych, dostawa ładunków może zostać zorganizowana w dowolny łańcuch transportowy, gdzie coraz większego znaczenia nabierają przewozy intermodalne. Niezwykle ważnym jest wybór lokalizacji inwestycji, który wpłynie pozytywnie na konkurencyjność firmy w zakresie skrócenia czasu przewozów.

Wraz z przewidywanym wzrostem rozwoju gospodarczego branża przewozowa oczekuje wzrostu zapotrzebowania na transport intermodalny. PKP CARGO ma prawie 65% udziału w przewozach kolejowych intermodalnych według przewożonej masy towarów i blisko 72% udziału według pracy przewozowej (dane UTK za 2012 rok). W Polsce około 6% wolumenu przewozów kolejowych realizowanych jest przez transport intermodalny, dla porównania w Niemczech wielkość ta wynosi około 30%, a w Norwegii ponad 60%. Zdobywanie nowych rynków zbytu w Europie, zwiększająca się obsługa ruchu tranzytowego, kreowanie nowych preferencyjnych stawek za dostęp do torów w kraju dla ruchu kontenerowego, wpłyną na wzrost dynamiki zapotrzebowania na segment usług przewozów intermodalnych. Strategiczną odpowiedzią na to wyzwanie jest budowa terminalu na stacji Poznań – Franowo.

Istotny jest także aspekt ekologiczny realizowanej inwestycji. Mniejsza ilość kontenerów będzie przewożona przez transport drogowy. Obniżą się także koszty napraw dróg, ulegających szybszemu zniszczeniu przez ponadnormatywnie obciążone samochody ciężarowe. Lepsza jakość nawierzchni arterii drogowych w konsekwencji przyczyni się to do zwiększenia bezpieczeństwa ich użytkowników.

W trybie przetargu Generalnym wykonawcą prac budowlanych została firma SKANSKA, natomiast dostawcą urządzeń przeładunkowych firma CARGOTEC.

PKP CARGO otwiera nowy terminal intermodalny

14 listopada 2013

Trwają jeszcze drobne prace wykończeniowe i porządkowe na terenie budowy, jednak obecnie najważniejszym zadaniem, zgodnie z procedurami, jest potwierdzenie przez stosowne służby nadzoru prawidłowości wykonania wszystkich przewidywanych w planach zadań.

W dniu 12-tego listopada odbył się z udziałem przedstawicieli Państwowej Straży Pożarnej odbiór systemu przeciwpożarowego Terminala (instalacje hydrantowe, pompownia itp.). Jan Jakubowski, kierownik budowy przekazał przedstawicielom PSP niezbędną część dokumentacji w tym zakresie i oczekuje się, że na tej podstawie zostanie wydana ze strony PSP zgoda na uruchomienie obiektu (w zakresie spełnienia wymogów bezpieczeństwa pożarowego). Podobne procedury przewidziane są w przypadku wykonanych robót w zakresach innych poszczególnych branż. Równolegle są opracowywane założenia organizacyjne odnośnie wdrożenia zasad funkcjonowania i organizacji pracy przy przeładunku kontenerów na terenie Terminala Poznań Franowo.

Wkrótce przewidziana jest uroczystość oddania do użytku inwestycji współfinansowanej przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Podsumowując zadania wynikające z projektu „Budowa i wyposażenie kolejowego terminala intermodalnego na stacji Poznań-Franowo – Etap 1A” zarówno inwestor PKP CARGO S.A. jak i generalny wykonawca budowy SKANSKA S.A. mogą uznać za zakończone. Tym samym stworzono warunki i podwaliny pod ewentualną dalszą rozbudowę Terminala i powstania docelowo w tym miejscu nowego Centrum Logistycznego.

IiŚ - logo

Projekt współfinansowany prez Unię Europejską
ze środków Funduszu Spójności
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

UE - logo

Dla rozwoju infrastruktury i środowiska